Skru ned for retorikken

Opdateret: apr. 7

Det er blevet in at hidse sig op over hvad som helst, hvor som helst, men det er ikke sundt. Væn dig til at reservere dine drama-udtryk til situationer, der er virkeligt alvorlige i stedet for at bruge dem om alt fra skoen, der trykker til køen i supermarkedet. Det gør din hverdag bedre.

Stærke, dramatiske udtryk som ’jeg hader’ og ’jeg dør’ bliver af mange brugt i flæng. Om helt almindelige hverdagssituationer.


’Jeg haader min chef’, ’Jeg haader at stå i kø i kantinen’, ’Jeg haader at lave regnskaber’ eller ’Jeg dør, hvis jeg får den opgave.’, ’Jeg dør, hvis vi skal flytte etage igen.’ eller ’Jeg dør, hvis vi skal flere omstruktureringer.’


Gem de store ord til alvorlige situationer I min optik giver det mening at bruge ordet hade i relation til seriøse emner som for eksempel nynazisme, klimasvindel, voldsforbrydelser eller dyrplageri, men da ikke i forbindelse med en banal kø i Netto, en dårlig kaffemaskine på jobbet, en chef eller en kollega. Det er simpelthen spild af tid, had og energi.


Du kan heller ikke afgå ved døden alene af at få en opgave, blive udsat for en flytning eller blive tvunget til at synge i kor med kolleger. Du kan være bange for det, irriteret, stresset over det, måske, men du dør ikke.


4 gode grunde til at skrue ned for retorikken

1. Dine stærke ord skader dig. De kører dig op. Jo stærkere negative udtryk, du bruger, desto mere negativ energi skaber du inden i dig selv.


2. Du spreder din negative energi til folk omkring dig. Da dine omgivelser ubevidst vil søge at reflektere dig, vil mennesker i din nærhed ubevidst også finde deres negative energi frem og den samlede stemning omkring dig bliver ringere. Er det virkelig det, du vil? Nej, vel.


3. Jo flere ord og sætninger med had og død, du sender ud, jo flere hadfremkaldende oplevelser vil du opleve. Alt er energi, også dine ord, og den frekvens, du sender had ud på, vil respondere og give dig mere at hade. Du modtager energi fra omverdenen, der svarer til den energi, du sender ud.


4. Jo mere du tænker over at dæmpe eller fjerne dine stærke udtryk, jo mere neutrale eller positive bliver dine generelle følelser. Det bliver simpelthen sværere for dig at komme op i det røde felt, og du sparer din krop for at blive bombarderet af stress-hormoner kreeret af dine egne tanker.


2 smutveje til mindre had og mere velvære inden i

1. Start dagen med at bruge 3 minutter med dig selv på at være taknemmelig. Når du remser alt det op for dig selv, som du dybest set sætter pris på i dit liv, giver du mindre båndbredde i hjernen til negative tanker.


2. Find dig nogle mindre kraftige erstatningsord, du kan gribe til, når du føler dig presset, uden at du skal tage de store drama-ord i brug. Det kan være ord som træls, irriterende, forvirrende, ærgerligt, trættende, generende osv. Fortsæt selv.


Held og lykke med at sprede glæde inden i.


Kærlig hilsen

Marianne


Photo by Andre Hunter on Unsplash



187 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle